Vivim en un món canviant, en el que és difícil preveure quin serà el context social i laboral del futur proper. Molts dels nostres alumnes s’orientaran cap a professions que ni tan sols existeixen avui en dia i utilitzaran en el seu dia a dia eines encara no inventades.
Per això, per respondre a aquests reptes, volem ajudar el nostre alumnat a conèixer-se bé com a persones i a desplegar les seves potencialitats i destreses, a descobrir com resoldre problemes, a treballar en equip, prendre decisions… creixent així com a persones AUTÒNOMES, CREATIVES I COMPROMESES.
OBJECTIU EDUCATIU
PERFIL DE L’ALUMNE/A
Hi ha una pregunta de fons que ens acompanya a l’hora d’establir la nostra proposta educativa: Quin tipus de persona volem educar? Són tres les paraules que volem que acompanyin el nostre alumnat en acabar la seva etapa escolar amb nosaltres: AUTONOMIA, CREATIVITAT I COMPROMÍS.
Les persones autònomes, creatives i compromeses són persones:
PERFIL DE L’EDUCADOR
Per treballar en l’educació de persones autònomes, creatives i compromeses, i per transmetre els valors que considerem imprescindibles per al món present i futur tenim educadores i educadors que estan l’alçada.
BASES PEDAGÒGIQUES
A la pràctica no tots aprenem de la mateixa manera ni tenim els mateixos interessos o talents.
Per això, la teoria de les intel·ligències múltiples aporta un suport essencial a la nostra pràctica educativa. Partint d’aquesta visió àmplia de la ment, la nostra proposta té quatre bases pedagògiques. Aquestes quatre bases són necessàries i es complementen i s’articulen amb la teoria de les IIMM i ajuden al desenvolupament integral de la persona:
EDUCACIÓ EMOCIONAL
La intel·ligència emocional és la capacitat de reconèixer les nostres emocions i les emocions dels altres i saber-les gestionar.
Aquesta intel·ligència emocional és una habilitat que es va aprenent al llarg de la vida des que som petits, per això considerem tan important que a l’escola acompanyem els nostres alumnes en el seu desenvolupament emocional.
Un nen que coneix i sap gestionar les seves emocions, no només tindrà bons resultats acadèmics, sinó que també serà competent emocional i estarà preparat per afrontar els reptes de la vida.
PLURILINGÜISME
L’assoliment de la competència plena en català i castellà és la garantia que l’escola proporciona a l’alumnat els coneixements lingüístics, comunicatius i literaris que els calen per tenir les mateixes oportunitats.
La llengua oral i la llengua escrita reben un tractament integrat i no aïllat, considerant-les eines per a l’aprenentatge de totes les àrees de coneixement. L’aprenentatge de la llengua s’ha de situar en el marc de l’aprenentatge global curricular.
D’altra banda, oferim l’ensenyament de l’anglès com un deure ineludible en la societat actual, amb la següent oferta:
Sessions de classe en llengua anglesa:
- 2 hores setmanals (English songs / Learn with me) a Infantil.
- 3 hores reglades i 1 no reglada cada setmana a Primària.
- 3 hores reglades a 1r, 3r i 4t i 4 hores reglades a 2n de Secundària, més 1 hora no reglada a cada nivell.
- 3 hores reglades a Batxillerat, una d’elles amb desdoblament del grup classe.
Presència de la llengua anglesa en altres àmbits
-
- Rutines diàries en anglès a Infantil.
- Articles i textos de consulta en anglès sempre que aquesta sigui la llengua original (a Secundària i Batxillerat).
- Vídeos en versió original, subtitulada si cal, sempre que l’anglès sigui la llengua utilitzada, a totes les etapes.
- Incorporació progressiva d’activitats en anglès a tots els projectes a totes les etapes.
- Possibilitat de realitzar el Treball de Recerca a Batxillerat en anglès.
- Informació a l’alumnat i a les famílies sobre estades a l’estranger, colònies en anglès i qualsevol activitat que es consideri vàlida per assolir l’objectiu.
- Opció de fer el Batxillerat Dual: cursant 6 assignatures en modalitat on line, l’alumne/a obté la la titulació de la High School (USA) al mateix temps que el Batxillerat propi.
ESCOLA VERDA
L’escola Mare de Déu de l’Assumpció forma part de la Xarxa d’Escoles Verdes de Catalunya des del 2011. Vam ser la primera escola concertada de Badalona en formar part de la Xarxa. Juntament amb altres escoles de Badalona, es va crear la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Badalona (XES-Bdn) de la qual en formem part.
La nostra escola es va adherir a aquest projecte amb la intenció de sensibilitzar a la Comunitat Educativa en el respecte cap al medi ambient i, especialment, el seu entorn i instaurar tot un seguit de bones pràctiques ambientals.
Les nostres actuacions al llarg d’aquests anys han estat:
– La reducció de residus mitjançant la introducció de la carmanyola des de P3 a 2n de Primària i del Boc’n Roll a partir de 3r de Primària.
– La recollida selectiva de residus en el pati i dependències de l’escola.
– La sensibilització a través de campanyes, tallers, xerrades, currículum sobre tot tipus de temes: residus, energia, estalvi d’aigua, estalvi energètic, soroll, canvi climàtic, consum responsable, salut ambiental, alimentació saludable i sostenible, biodiversitat i entorn natural…
– El coneixement de l’entorn amb sortides, colònies, activitats a l’aula…
Tot això no seria possible sense la implicació de tota la Comunitat Educativa: Alumnes, professorat, AMPA, PAS, famílies… Implicació per a tenir cura de la Terra, el nostre planeta, però que també és la nostra llar..
ÁREES COMPLEMENTÀRIES
La quota que les famílies abonen mensualment fa possible que els alumnes cursin una sisena sessió diària dedicada al que anomenem àrees complementàries. Aquestes activitats no formen part estrictament del Projecte Curricular però són un complement educatiu a les àrees del Currículum i a altres aspectes que afavoreixen una Educació Integral de la Persona.
Les àrees complementàries a Infantil són
- Jocs motrius
- English songs
- Jocs musicals
- Expressió corporal
- Ritme i habilitats
- Learn with me.
Les àrees complementàries a Primària són
- Taller d’anglès
- Teatre
- Robòtica i TICs
- Taller de plàstica
- Escacs
Les àrees complementàries a Secundària són
- Tallers de llengües (català, castellà i anglès)
- Taller d’ètica
- Taller de religió
- Taller de teatre
- Taller “Experimentem les ciències socials amb les arts escèniques”
Aquestes sessions són impartides per professors i professores que es coordinen directament amb el claustre del centre i pertanyen a una empresa molt lligada a l’escola: CREACTIVA
CIÈNCIA I TECNOLOGIA
LABORATORIS
Estudis actuals sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge valoren la motivació com a motor de la formació, i l’aprenentatge significatiu i aplicat com la millor forma d’aconseguir aquesta motivació, ja que els alumnes integren els coneixements adquirits en la seva situació diària.
Tant a l’ESO com al Batxillerat, l’escola potencia les ciències naturals (Biologia, Geologia, Física i Química) des de la vessant experimental i aplicada (STEM).
D’aquesta manera els alumnes d’ESO tenen optatives que els permeten assistir, en grups reduïts, als laboratoris per aplicar els coneixements adquirits durant les classes a una situació real.
El laboratori de Biologia i Geologia està dotat de microscopis òptics amb llum incorporada, així com diferents eines, materials, instruments, col·leccions i models humans i geològics que permeten als alumnes realitzar les sessions pràctiques que estan incorporades en el currículum de l’ESO i Batxillerat.
El laboratori de Física disposa del material necessari per treballar l’electricitat, el magnetisme, la cinemàtica, dinàmica, òptica i altres conceptes del currículum de física des de la vessant experimental i aplicada.
Al laboratori de Química, per aplicar els coneixements adquirits al llarg de l’ESO i del Batxillerat, trobarem les instal·lacions i tots aquells instruments i materials necessaris per a realitzar els experiments sobre reaccions i processos físics i químics, amb tots els mitjans de seguretat necessaris.
AULA INFORMÀTICA
Aula equipada amb 35 ordinadors de sobretaula.
Chromebooks
Un recurs important per afavorir el desenvolupament de la Competència Digital i del Treball Cooperatiu. Disposem de 102 chromebooks repartits en 9 armaris que es traslladen a l’aula on són necessaris.
Robòtica
L’objectiu de la robòtica és familiaritzar els alumnes amb les noves tecnologies treballant amb els kits de robòtica de LEGO MINDSTORM Education EV3.
S’utilitzen també en diferents cursos les tecnologies següents: Lego Spike, Lego WeDo, Next.
Les tasques que es treballen durant el curs busquen potenciar l’autonomia i, per tal d’aconseguir-ho, es plantegen reptes que els alumnes són capaços d’anar superant per ells mateixos. La figura del professor té l’objectiu de donar-los suport en l’aprenentatge de noves competències.
A Secundària es treballa de manera desdoblada i en grups cooperatius.
Altres recursos
Totes les aules estan equipades amb projectors i tots els professors disposen d’un ordinador portàtil que permet fer ús de múltiples recursos educatius a totes les àrees.
Per tal que tot el maquinari tingui una bona connexió a Internet, a l’escola hi ha instal·lades 61 antenes wifi amb els dispositius necessaris per fer la connexió el més segura possible. Disposem de tres xarxes de connexió wifi i dues xarxes de fibra òptica amb capacitat per 600 M respectivament.
ACCIÓ EVANGELITZADORA
L’Equip d’Acció Evangelitzadora i la resta de l’escola està marcada per l’estil de la fundadora Santa Càndida Mª de Jesús, que es caracteritza per:
- Un clima impregnat de valors cristians en l’acompanyament a l’alumnat (amor, senzillesa, llibertat i alegria) que afavoreixen el desenvolupament del procés educatiu.
- Una pedagogia atenta a la persona concreta i a les seves circumstàncies.
- Una visió positiva de l’educació.
A més té la tasca d’animar a tota l’escola a educar per l’esperança i la recerca de sentit, ressaltant els valors de la justícia i la pau. Alhora ha de vetllar perquè a les diferents matèries es presenti una cultura oberta a les dimensions espirituals com religioses, oferint una perspectiva cristiana i proposar una visió del món en clau cristiana.
El nostre desig és que cada persona, tot respectant les creences i la trajectòria singular de cadascú, pugui fer el seu propi camí de creixement en la dimensió espiritual i de coneixement i seguiment de Jesús.
Ho fem oferint als membres de la Comunitat Educativa diferents itineraris i activitats:
El taller d’oració és un espai de trobada amb Jesús per fer-nos com Ell, per identificar-nos amb els seus criteris, sentiments i formes d’actuar. Té com a missió fer créixer la dimensió comunitària de la nostra fe i la consciència de pertànyer a una família més àmplia: l’Església.
Es fa a través de l’oració ignasiana i d’altres tipus d’oració i metodologies.
La pastoral escolar impulsa les activitats escolars relacionades amb l’acció evangelitzadora. Mitjançant celebracions com les de la Immaculada i la Mare Càndida i a través dels temps litúrgics (Advent, Quaresma, Pasqua…) volem apropar als alumnes el sentiment de pertinença a la família de les Jesuitinas
Volem col·laborar en el procés de creixement i maduració de les persones que poden arribar a ser membres útils a la societat, a l’Església i a la família, i persones capaces de servir i estimar tothom, especialment els més necessitats. És per això que des d’aquest itinerari volem aconseguir els següents eixos de treball:
- L’ agraïment, actitud davant tot allò que hem rebut i del que neix un desig de compromís com a crida de Déu a transformar la realitat i millorar-la.
- La sensibilitat cap el món que ens envolta, actitud crítica davant les injustícies.
- La integració, la valoració i l’acceptació de la diversitat.
- La responsabilitat, participació o l’acceptació de les conseqüències.
Dins d’aquest itinerari volem participar amb diverses organitzacions i entitats solidàries, entre elles la FASFI (Fundación Ayuda Solidaria Hijas de Jesús). Per conèixer més informació sobre aquesta: www.fasfi.org
Una de les metodologies que fem servir per tal de desenvolupar competències com l’empatia, la creativitat, el treball en equip, el pensament crític i el lideratge compartit és la metodologia Design for Change que mitjançant cinc fases (Design Thinking) permet dissenyar solucions a reptes concrets. Els adults faciliten el procés; que nens, nenes i joves protagonitzen i lideren.
ALCOR és un esplai cristià present a totes les escoles de la Fundació Educativa Jesuitinas, on s’intenta transmetre els valors cristians, que ajuden els nens i nenes (a partir de 4t de primària) a créixer com a persones, compartint experiències, activitats i compromisos.
ALCOR és el nom d’una estrella que es troba al firmament i ens guia i ens il·lumina al llarg del nostre creixement personal.
“Aprendre jugant i viure compartint”.
Cada any fem sortides esporàdiques durant el curs per conèixer l’entorn i fer activitats a l’aire lliure. També organitzem campaments d’estiu d0una setmana per concloure l’any.
Els nostres infants poden viure els valors de l’Evangeli mitjançant jocs, gimcanes, concursos, espectacles, reflexions, teatre, dansa i moltes activitats més.ALCOR és un esplai cristià on els jocs i la diversión es combinen amb les reflexions per ajudar-nos a trobar i compartir diversos aspectes del nostre dia a dia tractant-los amb profunditat. Així, els infants i joves obren horitzons i comparteixen experiències personals sobre les dinàmiques proposades.
L’esplai ALCOR col·labora amb altres entitats de la nostra escola com són la FASFI i l’AMPA. També participa en altres activitats que s’organitzen a la nostra escola com carnestoltes, túnel del terror, festa Comunitat Educativa, Sant Jordi i moltes més!
Per a més informació: alcor@jesuitinasbadalona.es
Instagram: @alcorbadalona
ORIENTACIÓ I ACCIÓ TUTORIAL
A l’escola Mare de Déu de l’Assumpció, desenvolupem un pla d’Acció Tutorial i d’Orientació amb la finalitat d’acompanyar l’alumnat en el seu desenvolupament i encaminat cap al seu èxit a nivell sobretot personal, i també professional.
Planificat i alineat amb els valors del centre i la Fundació Educativa Jesuitinas, els seus objectius estan estretament relacionats amb cada etapa educativa, garantint així que és una eina dissenyada per donar suport a l’alumnat en els seus aprenentatges i en el seu creixement social i personal.
El pla d’orientació i acció tutorial busca tenir impacte a tres nivells: